onsdag den 19. september 2007

Tiden flyver!

Man kigger væk og pludselig er der gået flere uger... hvordan er det gået til?! Jeg har nu været i Madison i en måneds tid og er faktisk ved at føle mig rigtig hjemme her. Det skyldes nok at jeg endelig er kommet igang med studiet, at jeg er faldet til ro her i lejligheden med de to amerikanske tøser, at byen slet ikke er så uoverskuelig længere og så fordi jeg har lært en masse dejlige menneseker at kende. Specielt dét at komme igang med at læse var skønt, da det gav mig en følelse af at have en hverdag her i Madison. Samtidig var det lidt af en omvæltning og noget af et kaos i starten. Det amerikanske studiesystem er en del anderledes end det danske, så det var lidt af en prøvelse at få tilmeldt mig de rigtige fag, få snakket med diverse professorer om jeg havde de rette forudsætninger for at tage deres fag, få købt bøger og så bare at finde rundt på det enormt store campus! Det er som en by i sig selv inde i centrum af Madison, som altid summer af liv. Specielt i de 15 minutters pause der er mellem hvert fag, hvor alle skal fra ét fag til et andet... forestil jer 45.000 elever der alle sammen skal skifte klasselokale hver time! (ok, de er nok ikke alle sammen i skole på samme dag og samme tid, mæææn overdrivelse fremme forståelsen)
Én ting der virkelig er forskelligt i mit studieforløb her i forhold til derhjemme er alle de mange pop-quizzes, tests, midterms, problemsets, hand-in's, exams... alle sammen med påvirkning på min endelige karakter selvfølgelig! Det er et ræs uden lige! Så bare på de første par uger af semestret har jeg allerede afleveret 6 tests/opgaver, der påvirker min karakter i de pågældende fag... eksamensstress allerede? Det tror jeg nok lige! Heldigvis har det mere eller mindre haft den modsatte effekt på mig; jeg har besluttet mig for at tage det roligt, for ellers kunne jeg bruge hver eneste vågne øjeblik på at forberede mig til en eller anden mini eksamen. I stedet nyder jeg livet og Madison, det skal jo nok gå alligevel ;-) Har dog allerede fået mine første A'er hihi... sku lige blære mig!
Nåh, men ja som I kan høre har jeg også begivet mig væk fra bøgerne en gang imellem. F.eks. har jeg tilmeldt mig et "værsgo' her har du en amerikansk ven" program kaldet BRIDGE (Building Relationships in Diverse Global Environments). Her er vi 50 internationale studerende der er blevet koblet sammen to og to med 50 amerikanske studerende på baggrund af personlighed, fritidsinteresser, gemyt, osv. Så jeg er blevet koblet sammen med Amy, en vældig sød, glad, udadvendt og snakkesaglig amerikansk Wisconsin pige... lyder det bekendt? Vi har allerede været ude sammen, mere specifikt til min første College Football kamp mellem The Wisconsin Badgers (Madisons football-hold) og Washinton State. Kampen blev spillet her i Madison på Camp Randall som er Uni. of Wisc. Madisons stadium. Det var sammen med Amy og en del af hende søde venner og det var en helt vild oplevelse... simpelthen ubeskriveligt! Camp Randall er nærmest større end Parken og HELE byen er samlet for at feste, drikke sig fulde (også selvom kampen er kl 11 om formiddagen) og støtte op om DERES hold! Der blev sunget, danset og lavet specielle ritualer til den helt store guldmedalje og INGEN sad ned, næh nej for VORES hold spillede jo! Billederne kan give jer et lille indtryk af hvordan det var... som I nok kan se er rød og hvid Wisconsins farver (sjovt nok) og man kommer ikke til en kamp i andre farver, det ville være en skændsel. Amy er den lyshårede pige med krøllerne, hvis I skulle være i tvivl ;-)












Nåh men ud over at BRIDGE har formidlet kontaktet mellem de forskellige "buddy-par", arrangerer de også en del sammenkomster. F.eks er der herunder billeder fra vores "dessert potluck" hvor alle medbragte en national dessert... mums! Vi var tre danskere (Mikkel, mig selv og David på billedet) som gik sammen med en amerikanske pige, som havde været på udveksling i København om at lave æbleskiver og lagkage. Det var et hit kan jeg godt fortælle jer!

Nåh, men efter en hektisk lørdag med fest, farver og football havde jeg brug for lidt hygge og afslapning, så søndag tog jeg med en del af de andre udvekslings studerende på picnic, arrangeret af Madison Friends of Int. Students (samme org. som stod for kontakten til min midlertidige værtsfamile). Dvs. at deltagerne var både int. studerende samt frivillige værtsfamilier og folk fra Madison, interesserede i at møde folk fra andre lande. Vi blev hentet i downtown Madison af traditionelle gule schoolbusses og kørt ud til en gård, ca. 30 min. kørsel fra Madison. Her var der først en god omgang traditionel amerikans picnic = hamburgers, hotdogs, coleslaw, osv samt det største kagebord jeg nogensinde har set... det var LIGE hva mine "dagen derpå tømmermænd" havde brug for! Efter maden var der et par lege og lodtrækning om gaver (jeg vandt Wisconsin baseball kasketten på billedet, er den ikke fin?) og så blev festen rykket udenfor, hvor vi blev introduceret til American football, softball og golf. Det var super hygge og med Bucky Badger (universitetets maskot) som hemmelig gæst, satte det prikken over i'et for en virkelig dejlig dag.
Håber roman blev lidt sjovere med tilhørende billeder =) Skal nok prøve at skrive lidt oftere end hver anden uge. Hav det godt derhjemme eller hvorend I er i den store vide verden!

1 kommentar:

Lotte sagde ...

Hej Sara
Jeg tror, at der er gået et lys op for mig (hvis du altså modtager denne besked....)
Dejligt at høre om Jeres tur fra Lisbeth og Jørgen.
Jeg skal på job nu - pas på dig selv.
kærligst Lotte